pl. Bpa Chrapka

Zdjęcie

Informacja I

Projekt pn. „Przebudowa układu drogowego na pl. Bpa Chrapka w Toruniu” jest kolejną inwestycją, dla której uzyskano dofinansowanie w nowej perspektywie finansowej 2014-2020. 5 kwietnia 2017 r. w siedzibie Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie została podpisana umowa o dofinansowanie, którą z ramienia miasta podpisał wiceprezydent Zbigniew Rasielewski. Wartość zadania (koszty kwalifikowane) jest szacowana na 26 135 125,15 zł, a dofinansowanie wyniesie 22,214 856,37 zł, co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych.

Uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie. Od lewej: Przemysław Gorgol (Dyrektor CUPT) i Zbigniew Rasielewski.
Uroczyste podpisanie umowy o dofinansowanie. Od lewej: Przemysław Gorgol (Dyrektor CUPT) i Zbigniew Rasielewski.


Przebudowa układu drogowego na pl. Chrapka będzie realizowana w oparciu o środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej IV – Infrastruktura drogowa dla miast, Działanie 4.2 – Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
 
W ramach działania 4.2 dofinansowywane są projekty przyczyniające się do poprawy dostępności miasta położonych poza podstawową siecią drogową oraz zmniejszenia zatłoczenia i ograniczeń przepustowości infrastruktury drogowej w miastach, które korzystnie wpłyną na poprawę stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w miastach i jego wpływ na środowisko, a także inwestycji przyczyniających się do integracji systemu transportowego.

Decyzja o dofinansowaniu projektu miała miejsce przy pl. Bpa Chrapka.
Decyzja o dofinansowaniu projektu miała miejsce przy pl. Bpa Chrapka.


16 marca 2017 r. prezydent Torunia Michał Zaleski wspólnie z Wojewodą Kujawsko-Pomorskim Mikołajem Bogdanowiczem ogłosili decyzję o przyznaniu dofinansowania dla kolejnej inwestycji drogowej na breifingu przy placu Bpa Chrapka.
- Dotarła do nas dobra wiadomość, że będziemy mogli rozpocząć przetarg, a później przebudowę placu bp Chrapka. To ostatnie takie miejsce w Toruniu - nie dość, że skomplikowane geometrycznie, jeśli chodzi o rozwiązania drogowe, to także powodujące dużą liczbę kolizji. Mamy przygotowaną kompletną dokumentację techniczną i potrzeba nam było tej „oliwy inwestycyjnej” w postaci unijnego dofinansowania. Będzie to rondo turbinowe, trójwlotowe, więc będzie potrzebna korekta linii tramwajowej na placu. Ale za to już pod koniec przyszłego roku będziemy jeździć po kolejnym, dobrze zorganizowanym toruńskim skrzyżowaniu - powiedział Zaleski. – Dziękuję panu wojewodzie za dobre wieści i liczę na kolejne, bo mamy jeszcze sporo zadań inwestycyjnych.
- Przyznanie dofinansowania było możliwe dzięki dobremu przygotowaniu projektu, a okoliczności dzisiejszego spotkania są efektem dobrej współpracy rządowo-samorządowej – dodał wojewoda Mikołaj Bogdanowicz.
Plac Bpa Chrapka to skrzyżowanie dróg krajowych DK15 i DK 80 z przebiegającą w bardzo bliskiej odległości DK91, której przebieg stanowi alternatywę dla autostrady A1. Z uwagi na swoją lokalizację plac Bpa Chrapka jest bardzo ważnym punktem na mapie drogowej w tej części miasta, ponieważ pełni funkcję łącznika powyższych dróg krajowych z ul. Grudziądzką (DK91) – drogą wylotową z miasta w kierunku północnym. Skrzyżowanie na pl. Bpa Chrapka jest jednym z najważniejszych i jednocześnie jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc w Toruniu. Zastosowane tam rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych i prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania. Sytuacja na skrzyżowaniu ma wpływ na rozkład ruchu drogowego odbywającego się na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta.

O rozwiązaniach drogowych na placu Bpa Chrapka zdecydowali mieszkańcy Torunia w czasie konsultacji drogowych, które odbyły się w 2011 r..
O rozwiązaniach drogowych na placu Bpa Chrapka zdecydowali mieszkańcy Torunia w czasie konsultacji drogowych, które odbyły się w 2011 r..


W ramach projektu na placu Bpa Chrapka powstanie nowoczesne rondo turbinowe, dzięki czemu możliwa będzie przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania się strumieni ruchu, zmniejsza ryzyko kolizji. Oprócz ronda zostaną przebudowane odcinki ulic Przy Kaszowniku i Warneńczyka - łączna długość planowanych do przebudowy odcinków wyniesie ok. 720 m. W ramach realizacji zadania drogowcy wybudują i przebudują całą pozostałą infrastrukturę tj. chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie i zatoki autobusowe oraz sieć tramwajową w niezbędnym zakresie. Projekt wymaga rozwiązania kolizji i przebudowy infrastruktury technicznej nadziemnej i podziemnej oraz budowy systemu odwodnienia pasa drogowego i torowiska. W projekcie zaplanowano także urządzenie zieleni miejskiej i montaż elementów małej architektury, co w efekcie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności obszaru przylegającego do miejsca inwestycji tj. do Kaszownika - uczęszczanego miejsca spacerów mieszkańców miasta.

Realizacja przedsięwzięcia zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego, pieszych i rowerzystów. Dzięki przebudowie możliwe będzie zapewnienie szybszego i bardziej bezpiecznego dostępu do sieci dróg krajowych i niższego rzędu. Projekt umożliwi również przystosowanie całego układu drogowego do przewidywanego natężenia. Zwiększenie przepustowości i poprawa płynności ruchu wpłynie pozytywnie na mobilność mieszkańców i przejezdność przez centrum miasta.
Planowany termin realizacji projektu – lipiec 2017 r. - grudzień 2018 r..

metryczka


Wytworzył: Piotr Kurasz (27 kwietnia 2017)
Opublikował: Mariusz Gajek (16 maja 2017, 13:37:17)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1268